روزنه ای به آن سوی دیوار

گاه نوشت های یک الحادیاتی

روزنه ای به آن سوی دیوار

گاه نوشت های یک الحادیاتی

امام؛ الگوی ایمانی و پیشوای سیاسی

دوشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۲:۵۷ ب.ظ

باز هم تفاسیر عجیب و منطبق با مذاق شبه روشنفکر ها از واقعه غدیر و ولایت امیرالمومنین علیه السّلام در روزنامه های ایران!

روز چهارشنبه 1392/8/1 (یک روز قبل از عید غدیر) در صفحه اول روزنامه "بهار" مقاله ای با عنوان "امام؛ الگوی ایمانی یا پیشوای سیاسی؟!" به قلم علی اصغر غروی(+) و (+) چاپ شد که تحریفات اساسی و در عین حال کاملا واضحی را متوجه مسئله ولایت امیرالمومنین علیه السّلام کرده بود و با تفسیر به رای های متعدد و حذف برخی قسمت های احادیث سعی کرده بود منکر نصب حضرت علی علیه السّلام به خلافت توسط حضرت رسول صلّی الله علیه و آله شود.(+) این مقاله با اعتراضات علماء و رسانه ها رو به رو شد و "روزنامه بهار" در شماره شنبه1392/8/4 خود در یاداشتی به قلم "محمدعلی شاه‌آبادی"، جوابیه‌ای به یاداشت روز چهارشنبه خود داد(+) و در آخر هم به دلیل انتشار مقاله ی روز چهارشنبه توقیف شد(+).

هر چند معتقدم باید فضایی برای بیان این نظرات و پاسخ به آن ها وجود داشته باشد ولی رفتار درست این بود که اگر این روزنامه قصد چنین کاری را داشت ابتدا این مسئله را بیان می کرد و به مخاطب اعلام می شد که این یک برداشت از این واقعه است و طی سلسله مطالبی این بحث دنبال خواهد شد نه اینکه در شماره قبل از روز غدیر خود این مقاله را به این صورت منتشر کند.

اما بخش هایی از این مقاله:

1_علی(ع) هرگز از حقی در امر خلافت و حکومت که از جانب خدا برای او در نظر گرفته شده و توسط پیامبر ابلاغ شده باشد، حرفی به میان نمی‌آورد. حتی آنجا که می‌خواهد از حق خود برای خلافت دفاع کند، بر ارزش‌ها و شایستگی‌های خودش تاکید می‌کند و مردم را بر این نکته «آگاه» می‌سازد که مبادا در «انتخابِ» خود دچار اشتباه شوند.

 

2-رفتار علی (ع) با هر سه خلیفه پیش از خود و به‌ویژه ابوبکر و عمر، که در بسیاری از کتب تاریخی مکتوب شده، به روشنی نشان می‌دهد که وی آن‌ها را کسانی نمی‌پندارد که سخن پیامبر را بر زمین زده و حکومت را غصب کرده باشند!

 

3-اگر امیرالمومنین فرمان خدا را برخلافت خود بعد از رسول اکرم(ص) می‌یافت، آیا شجاعت و شهامت و عدالت او اقتضا نمی‌کرد که یک تنه شمشیر برکشد و فرمان و عدل خدا را جاری سازد؟! و آیا از دروازه حکمت و شهر علم نبوی بعید نبود که بیان این حق را از وقت حاجت به تاخیر اندازد؟!

 

درپاسخ اجمالی به این سه بخش اگر از تمامی احادیثی که از حضرت علی و دیگر معصومین علیهم السّلام درباره غصب خلافت و نصب الهی حضرت برای خلافت روایت شده چشم پوشی کنیم فقط با خطبه شقشقیه نهج البلاغه که اتفاقا بخشی از آن مورد استناد نویسنده این مقاله قرار گرفته(البته با حذف بخشی که مطابق میلش نبوده) باطل بودن این ادعا ثابت می شود.حضرت در خطبه مذکور می فرمایند:

آگاه باشید. به خدا سوگند که "فلان" خلافت را چون جامه اى بر تن کرد و نیک مى دانست که پایگاه من نسبت به آن چونان محور است به آسیاب . سیلها از من فرو مى ریزد و پرنده را یاراى پرواز به قله رفیع من نیست . پس میان خود و خلافت پرده اى آویختم و از آن چشم پوشیدم و به دیگر سو گشتم و رخ برتافتم . در اندیشه شدم که با دست شکسته بتازم یا بر آن فضاى ظلمانى شکیبایى ورزم ، فضایى که بزرگسالان در آن سالخورده شوند و خردسالان به پیرى رسند و مؤمن ، همچنان رنج کشد تا به لقاى پروردگارش نایل آید. دیدم ، که شکیبایى در آن حالت خردمندانه تر است و من طریق شکیبایى گزیدم ، در حالى که ، همانند کسى بودم که خاشاک به چشمش رفته ، و استخوان در گلویش مانده باشد. مى دیدم ، که میراث من به غارت مى رود.
تا آن "نخستین" به سراى دیگر شتافت و مسند خلافت را به دیگرى واگذاشت
.....بنگرید که چسان دو پستانش را، آن دو، میان خود تقسیم کردند و شیرش را دوشیدند. پس خلافت را به عرصه اى خشن و درشتناک افکند، عرصه اى که درشتى اش پاى را مجروح مى کرد و ناهموارى اش رونده را به رنج مى افکند. لغزیدن و به سر درآمدن و پوزش خواستن فراوان شد. صاحب آن مقام ، چونان مردى بود سوار بر اشترى سرکش که هرگاه مهارش را مى کشید، بینى اش ‍ مجروح مى شد و اگر مهارش را سست مى کرد، سوار خود را هلاک مى ساخت . به خدا سوگند، که در آن روزها مردم ، هم گرفتار خطا بودند و هم سرکشى . هم دستخوش بى ثباتى بودند و هم اعراض از حق . و من بر این زمان دراز در گرداب محنت ، شکیبایى مى ورزیدم تا او نیز به جهان دیگر شتافت و....

 

 

4-جزو وظایف رسولان الهی، از جمله پیامبر اسلام، تعیین جانشین یا خلیفه، که اصطلاحا نصب می‌گویند، برای تشکیل حکومت و اداره امور دنیای مردم نبوده است. پیامبران و به‌ویژه پیامبر اعظم برای رهایی بشر از همه قیود و بندهای جهل و بردگی و اسارت مبعوث شده‌اند (اعراف ۱۵۷). نصب یا تعیین، در خود، مفهوم سلب آزادی و نوعی از بندگی و بردگی را دارد. از این‌رو ناقض هدف بعثت رسول اسلام، مذکور در آیه ۱۵۷ اعراف است. بر این پایه حتما رسول اسلام خود ناقض پیامی که آورده است نمی‌شود. بر همین اساس است که شیعه با نصب عمر توسط ابی‌بکر و نصب عثمان توسط عمر شدیدا مخالف است و آن را مغایر با کتاب و سنت و متضاد با اصل آزادی انسان قلمداد کرده است.

5-پس پیام غدیر از سوی رسول آزادی و رهایی و عدل، معرفی ولی و امام مردم است تا قیام قیامت، نه تعیین و نصب حاکم سیاسی برای مدتی کوتاه.

 

در واقع نویسنده در این دو بخش نصب امام معصوم علیه السّلام برای حکومت را منکر می شود و در کمال شگفتی بیان می کند که حتی علت مخالفت شیعه با اشخاصی که ادعای خلافت نموده اند این است که آن ها هر کدام توسط شخص قبل از خود نصب شده اند و به انتخاب مردم نبوده اند.از این قسمت این طور برداشت می شود که اگر به انتخاب مردم بودند از نظر شیعه اشکالی نداشت!!!

این در حالی است که بر اساس عقاید شیعه و احادیث و روایات متعدد، پیامبر صلّی الله علیه و آله بارها نصب حضرت علی علیه السّلام به خلافت را بیان کرده اند.علاوه بر این با توجه به اینکه نویسنده این مطلب شیعه مذهب است در پاسخی نقضی به وی می توان گفت با توجه به ادعای شما که نصب خلیفه توسط پیامبر صلّی الله علیه و آله و خلیفه قبلی را منکر می شوید نصب امام حسن علیه السّلام به خلافت توسط حضرت علی علیه السّلام نیز باید مردود باشد.

این مطالبی که نویسنده این مقاله بیان کرده حرف های جدیدی نیست و علمای شیعه پاسخ های دقیقی به این مسائل داده اند که با مراجعه به کتاب های معتبری نظیر "الغدیر" علامه امینی یا "المراجعات" عبدالحسین شرف الدّین موسوی یا "الاحتجاج" احمد بن علی طبرسی یا "شب های پیشاور" سلطان الواعظین شیرازی و .... می توانید این پاسخ ها را بیابید.


پ ن:

1.متن کامل مقاله را از این سایت می توانید ببینید(+) البته چون سایت مذکور فیلتر است متن کامل را در فایل word آماده کرده ام که از این جا می توانید دریافت کنید.دریافت

2.دانلود ترجمه 11 جلدی کتاب "الغدیر"

3.کتاب "المراجعات" دریافت
4.دانلود ترجمه و شرح 4 جلدی کتاب "الاحتجاج"

 

نظرات  (۲)

سلام 
میشه لطف کنید برام یک دعای مخصوص بکنید حاجت بزرگی دارم که هرکاری میکنم و هردعایی میکنم به نتیجه نمیرسم بارها تا سرحد استجابت نزدیک شدم اما بازم اتفاقی افتاده و نشده به حاجتم برسم میدونم خدا برای بنده هاش خیر و صلاحی رو درنظر میگیره که ما ازشون بیخبریم اما حاجت من اساسیه
شما منو نمیشناسید اما من شمارو میشناسم با توجه به شناختی که ازتون دارم میخوم برام دعا کنید
یاعلی
پاسخ:
سلام
چشم حتما...هرچند به دعای چون منی بارون نمی باره...
ان شاءالله خدا هرچی ک خیر و صلاحتون هست براتون قرار بده. 
یا حق!

معصومیت ائمه کماکان ادامه داره.
متاسفانه بعضیا با اسم روشنفکری میان و هر تفسیری دلشون میخواد از اسلام میکنن.چه تفسیری محکم تر از سخنان خود ائمه و قرآن.البته اگه وارونه تفسیر نشن.مثل همین به ظاهر روشن فکرا که معلومه از کجا تغذیه میشن
پاسخ:
بله علی آقا حق با شماست.
البته بیان دیدگاه های مختلف ارزشمنده و باید این آزادی به ویژه برای اهل قلم وجود داشته باشه تا نظراتشون رو بیان کنند ول این نظر درست نباشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی